torsdag 13 november 2008

Jag anar ett mönster..........

Jaha så har snart en till vecka lagts till handlingarna. Fy 17 vad tiden går fort, är det ett tecken på att man har konstant roligt eller vad är det?

Igår var jag relativt pigg när jag klev upp för att väcka barnen för att få iväg dom till bussen så redan innan vi for så började jag städa badrummet, och gud så tråkigt det är! Städa badrum måste vara ett straff för alla dumma saker man gjort i sitt liv... Men man är ju ganska nöjd med sig själv när det äntligen är klart. Sen fick golven sig en omgång av både dammsugare och mopp + en massa plockande i hall, kök och vardagsrum. Av bara farten när jag ändå höll på så bakade jag Hallongrottor och Sirapsbröd. Det var ju tur man var igång tidigt för en gångs skull för vid halv 12 så ringde Tessan och ville bli hämtad för hon hade ont i halsen. Väl hemma så var det då inga större fel på den halsen. Vi spelade vändtia i ungefär en och en halv timme och hon pratade konstant under tiden. Någon som hört talas om "Den inbillade sjuke"? I dag är hon då på skolan igen...
Sen var det dags att laga mat, fetaostbiffar och tacobiffar med pressad potatis och gräddsås. Och inte att förglömma, stekt lök! Smaskens! Eftersom Pär var hemma relativt tidigt efter jobbet så åt vi tidigt med resultatet att det blev en låång kväll. Pär satt och fipplade med sin nya mobil, tjejerna höll på med datan och jag fick en plötslig lust att måla blomkrukor. Så nu sitter jag här med två antikvita krukor men har inte en susning om hur jag ska gå vidare med dom! Jag vill ju ha något mer på dom men ska det vara mönster, band, annan dekoration...?

Idag är det dags för att ta Tilde till tandläkaren. Ska hämta henne på skolan sen och åka ner och få domen. Jag misstänker att hon har nåt hål, vår lilla sockerråtta. Men först nu på förmiddagen ska jag ut i förrådet och rensa bland gamla jackor och overaller så ska jag svänga in på Gärdet och se om det är något hon kan ta emot för försäljning. Lite extra slantar skulle inte vara fel nu. Jag tror att jag kommit in i en lågkonjunktur eller är det så det känns bara för att det närmar sig jul? För då tycker man ju aldrig att pengarna räcker till!

På min rundvandring bland bloggar jag läser och övrigt folk jag pratar med så tror jag att det överlag röjs, städas och boas väldigt mycket just nu. Ett mönster...? Lite överlag i hus och lägenhet, slott och koja tror jag det städas i garderober, byråar och förråd. Är det för att det ska göras plats för nytt i jul eller är det för att det är en billig sysselsättning i höstmörkret? Jag tycker det är skönt att göra en rejäl röjning ett par gånger per år. Gå igenom garderober, skrubbar och kasta sånt som inte kan/ska användas mer eller ge bort fungerande saker till andra som kan tänkas behöva dom bättre eller försöka tjäna nån krona på en del saker! Och på tal om det ska jag bege mig ut i förrådet nu...

/Hulda

1 kommentar:

MammaKarin sa...

att röja och rensa är mitt billiga höstmörker projekt. Det ska inte in något nytt till jul. Vi ska däremot dra ner drastiskt på julklappar i år, för det är så dyrt att köpa till alla. Vi köper till mormor och morfar, syster och svåger m.m. Listan blir lång. Men var och en kan få en varsin bra att ha sak.

Gör servett decoupage på dina vitmålade krukor vet ja. Det finns så många snygga servetter idag.